“Flyer akarok lenni!” – BEAC Cheerleader Szakosztály

“Flyer akarok lenni!”

“Én flyer akarok lenni!” Rengetegen érkeznek ezzel a mondattal az edzésekre, hogy aztán elszomorodva vegyék tudomásul, ez a kívánságuk nem mindig válhat valóra. De mégis kik lehetnek flyerek egy cheer csapatban? Van egy adott súlyhatár? Esetleg magasságbeli megkötés? Mit tehet valaki akkor, ha az első edzésen nem flyer pozíciót osztanak rá, de mégis repülni szeretne?

A cheerleadingben flyernek nevezzük azt az embert (az esetek többségében lányt) akit a többiek (a basek) a levegőbe emelnek vagy dobnak. Az tehát hogy ki flyer és ki nem, mindig az adott elemtől függ. Előfordulhat hogy egy gyakorlatban valaki egy elemben flyer, míg egy másikban base szerepet tölt be. (Pl. Basket dobás negyedik dobójának, front spotnak rendszerint azok a flyerek állnak be, akik maguk éppen nem repülnek.)

De mégis mitől függ hogy valakire flyer vagy base pozíciót osztanak?

Közkeletű tévedés, hogy a flyerség egy adott testtömeghez vagy éppen testmagassághoz van kötve. Egy 50 kg-os lány lehet, hogy túl nehéz lenne flyernek egy olyan all-girl groupban, ahol a basek sem többek 55-58 kg-nál, míg két 80 kg-os fiú base azonban könnyen a levegőbe repíti. Minden attól függ tehát, ki emel éppen kicsodát, és mekkora a flyerek és a basek közti testtömeg különbség. De ha nagyon ragaszkodunk a számokhoz, az ELTE Cheer Team flyereinek többsége 45-55 kg közötti testtömeggel rendelkezik, de fontos hangsúlyozni, egy flyer ügyességét nem lehet a kilóinak számában mérni!

Double-coupie – egy különösen nehéz stunt az ELTE Cheer Team sportolóitól

A másik szembeötlő flyer tulajdonság az alacsony testmagasság. Persze ez is relatív, magas basek könnyen emelhetnek egy magasabb flyert is. Jó példa erre a finn válogatott all girl csapata, ahol a legkisebb flyer is már egy magasabb basenek számítana az ELTE csapatában. Vitathatatlan azonban, hogy minél alacsonyabb egy flyer, annál alacsonyabban van a súlypontja, kisebb a “kilengése” a levegőben, és ezért könnyebb vele a baseknek egyensúlyozni. Flyerek esetében tehát a sudár modell alkat (175-185 cm) inkább hátrány mint előny, az ELTE flyereinek többsége 150-170 cm magas. De csakúgy mint a testtömeg esetében, az alacsony testmagasság sem garancia arra, hogy valakiből jó flyer legyen.

Túl vagyunk tehát a nehezén, a fizikai adottságokon, amiken egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen lehetne változtatni. De mik azok a tényezők, amikre már mi magunk is befolyással lehetünk, és amik egy flyert igazán jó flyerré tesznek?

Testtudat és jó mozgáskoordináció

Egy flyernek jó mozgáskoordinációval kell rendelkeznie, mert csak így lehet képes végrehajtani a levegőben a különböző elemeket. Tudnia kell hogyan kell testsúlyát a megfelelő helyre összpontosítani, forgás közben teste megfeszítésével a forgástengelyét megőrizni, különböző izmait tudatosan megfeszíteni. Mindezek mellett éreznie kell azt is, hogy egy szaltó közben hol van éppen a levegőben, hogy tudja, melyik az a pillanat, amikor meg kell indítania a forgást, és hol kell elkezdeni kinyitni a zsugortartást a biztonságos landoláshoz. Ezen képességek szerencsére többnyire fejleszthetők, de itt már számít az egyéni tehetség (milyen gyorsan érez rá valaki a helyes technikára) és a korábbi sportmúlt is sokat segíthet. (Pl. szertorna, sportakrobatika, fitness, akrobatikus rock and roll stb.)

Arabian szaltó a levegőben – Az előreszaltót itt egy félfordulat előzi meg, ezért a flyernek nagyon pontosan kell éreznie, hol kell abbahagynia a forgást és indítania a szaltót.

Bátorság

A bátorság flyerek esetében nem azt jelenti, hogy valaki soha nem érez félelmet egy-egy új, kihívást jelentő elem előtt, hanem azt, hogy általában nem riad meg a magasban, és szívesen repül a levegőbe újra és újra, mind tovább feszegetve saját határait. A félelem sok esetben hasznos érzelem, mert megvédi a sportolót attól, hogy olyan elem végrehajtásába fogjon, amire még testben vagy lélekben nem áll készen. Ha azonban túl sokszor keríti hatalmába a flyert, az már bénító hatású is lehet, és előbb-utóbb a fejlődés útjába is állhat. Aki tehát már az első edzések alkalmával is inkább stressznek éli meg, ha a basek a magasba emelik, s nem jóleső adrenalinlöketnek, annak nem feltétlenül a flyer pozíció a legideálisabb.

Egy dinamikus piramis az ELTE Coed Team – Black sportolóival

Erő

Bár nem a flyerek a csapatok legerősebb tagjai, testüknek erősnek és feszesnek kell lennie ahhoz, hogy saját súlyukat megfelelően meg tudják tartani. A flyer pózok kivitelezése ugyanis a hajlékonyságon kívül gyakran komoly erőkifejtést is igényel, nem is beszélve az úgynevezett inverted stuntokról, vagyis a kézenállós emelésekről. Az a flyer aki nem tudja megtartani a saját súlyát (akár a kezén is), csak nyeklik-nyaklik a levegőben, ezzel ellehetetlenítve a basek munkáját. A legfontosabb izomcsoport a flyerek esetében az úgynevezett core izmok, vagyis a törzs izmai, mert ezek megfeszítésével tudja csak felvenni a csavarokhoz és forgásokhoz szükséges legideálisabb testtartásokat.

Az ELTE Cheer Team sportolói egy 2.5 emeletes piramisban – Az ilyen piramisoknál a középső szinten elhelykezkedő flyernek (mid-flyer) képesnek kell elkapni és megtartani a rá földobott flyereket (top-flyerek).

Hajlékonyság

A legkönyebb emelésekben a flyerek két lábon állnak, itt nincs más dolguk, mint testüket feszesen egybentartani. Egy fokkal nehezebbek az egylábas emelések (liberty), ahol a flyernek meg kell tanulnia testsúlyát bal vagy jobb lába fölé helyezni. A következő szintet pedig a flyer pózok jelentik, amiknek kivitelezése gyakran nagyfokú hajlékonyságot követel meg. Az egyszerűbbek közé tartozik az arabesque (mérlegállás), és a stretch (állóspárga). Középnehéznek számít a scale (Y tartás) és a skorpió, a legnehezebb pózok pedig a bow and arrow (íj és nyíl), valamint a needle (tű). Ahhoz, hogy valaki mind a 6 pózt szépen meg tudja csinálni a levegőben, sok gyakorlás és még több egyéni nyújtás szükséges. Szerencsére a hajlékonyság talán a legkönnyebben fejleszthető flyer képesség, mivel ehhez nem szükséges a basek segítsége sem. Ha valaki jobb szeretne lenni, szorgalmas gyakorlással sokat fejlődhet egyedül is. Sporttapasztalat nélkül azonban mindenképp érdemes legalább az interneten utánanézni a helyes nyújtás technikájának, vagy még inkább az edzők segítségét kérni, mert a hirtelen túlerőltetés csak sérüléshez vezet.

Bow and arrow flyer póz

(Ön)bizalom

Egy jó flyernek képesnek kell lennie megbíznia önmagában és baseiben egyaránt.

A cheerleading csapatsport, a flyer nem képes a levegőben maradni a basei nélkül, a basek pedig nem tudnak a levegőbe emelni egy olyan flyert, aki nem tartja magát feszesen. Egy flyernek feltétel nélkül bíznia kell baseiben, mert bizalom nélkül nem működik egy emelés sem. Az a flyer, aki egyensúlyozni próbál a basek helyett, fejét lehajtva aggodalmasan fürkészi a talajt, a stunt megbillenésekor pedig ösztönösen behajlítja a lábát, könnyen megsérülhet. Természetesen a bizalomnak fokozatosan kell kiépülnie flyer és base között, és senki sem várja el, hogy egy flyer gondolkodás nélkül igent mondjon egy haladó elemre néhány kezdő base esetében, de az alapszintű bizalom hiánya ellehetetleníti a közös munkát. 

Nem utolsó sorban a flyernek bíznia kell saját képességeiben is, hogy a megtanult elemeket stressz helyzetben, például egy versenyen vagy fellépésen is képes legyen ugyanúgy végrehajtani, ahogy azt az edzés ismerős környezetében szokta.

Az ELTE Coed Team – Black csapatkiáltása szőnyegrelépés előtt

Mit tehet tehát az, aki flyer szeretne lenni, de az edzők mégis base-nek állították be egy emeléshez?

  1. Szembesülés a tényekkel: testmagasság és testtömeg. Ha nincs olyan base, akivel reális lehetőséged lenne együtt emelni, sajnos el kell fogadnod az edzők döntését, mert nem fogják egy másik sportoló testi épségét veszélyeztetni a te kívánságod teljesítésének érdekében.
  2. Testtudat és mozgáskoordináció fejlesztése. A jó hír az, hogy a mozgáskoordinációd baseként is sokat fejlődhet, ráadásul sokat tanulhatsz az edzőktől, amikor a flyer feladatait magyarázzák. Egy rutinos base pontosan tudja mit kell a flyerének a levegőben csinálnia, ami már fél siker, ha egyszer neki kellene kipróbálnia magát a magasban. A testtudat továbbá nagyon jól fejleszthető a különböző talajakrobatikák elsajátításával, ami egyébként szintén fontos része egy cheerleading team gyakorlatnak. Értelemszerűen könnyebben fog egy dobásban megtanulni szaltózni az, akinek ez megy a földön is.
  3. Erősítés. Szintén nem lesz vele probléma, ha base pozícióban kezdesz, az emelésektől garantáltan meg fogsz erősödni. A core izmok erősítése baseként és flyerként egyaránt fontos.
  4. Nyújtás. Nyújtani bárki elkezdhet, nem kellenek hozzá speciális eszközök, de még igazán nagy hely sem. Ha flyer szeretnél lenni, érdemes mihamarabb belekezdeni a gyakorlásba, hogy a földön tökéletesen kivitelezett flyer pózaiddal nyűgözhesd le az edzőket.

Végezetül pedig a cheerleading egy olyan sport, ahol mindenkire szükség van. Kicsikre és nagyokra, flyerekre és basekre, egymás nélkül egyikük sem menne semmire. Nincs köztük fontossági sorrend, ha győznek, együtt győznek, ha vesztenek, együtt vesztenek, és épp ez adja a sportág szépségét. Ezt pedig kár lenne kihagyni még akkor is, ha nem is lehetsz abban a pozícióban, amiben eredetileg elképzelted magad.

Az ELTE Coed Team Black és Gold csapata a dobogó első és harmadik fokán

 

Támogatóink

Velük már sikeresen együttműködünk